U bent hier

Het wenkend perspectief bijstellen

14 maart 2017

De snel veranderende samenleving vraagt van gemeenten en dus ook van KING dat we flexibeler worden, zodat we ons kunnen aanpassen als de omgeving verandert. Daarom hanteert KING twee soorten werkwijzes: een stapsgewijze projectmatige en eentje waarin in pilots ontwikkelingen worden verkend. Dat schrijft Larissa Zegveld in haar nieuwe blog op iBestuur.

GIBIT

We zijn binnen de overheid gewend om een toekomstperspectief te schetsen en vervolgens in stappen uit te werken hoe we bij die ‘stip op de horizon’ komen, vanuit onze huidige situatie. We gebruiken een projectmatige aanpak om deze stappen te nemen. Daarbij horen termen als ‘mijlpalen’ en ‘een wenkend perspectief’. Daar is niets mis mee, schrijft Larissa Zegveld, want het leent zich uitstekend voor bijvoorbeeld het realiseren van standaarden en gezamenlijke inkoopvoorwaarden, zoals GIBIT. Het is echter ook een manier van werken die niet optimaal aansluit bij de razendsnelle veranderingen in onze samenleving. Daarvoor is een andere werkwijze nodig.

Blockchain

Ze noemt een voorbeeld: datagedreven werken. Dat is een grote belofte voor gemeenten, want door analyse van data kunnen zij bijvoorbeeld hun beleid beter afstemmen op waar behoefte aan is. Deze ontwikkeling leent zich niet voor de projectmatige aanpak van het wenkend perspectief. ‘We willen juist verkennen wat de mogelijkheden van deze technologie zijn, zonder te weten waar we precies uit zullen komen. Dat doen we in pilots, in het datalab waarvoor we met een aantal gemeenten samenwerken met de Jheronimus Academy of Data Science (JADS).’ Voor blockchain geldt hetzelfde: ook dat is niet nu al te duiden, je ontdekt de mogelijkheden terwijl je experimenteert, schrijft ze. ‘Daarom doen we pilots met blockchain, samen met gemeenten via de Pilotstarter en met het innovatienetwerk Initiate.’

Continue interactie

In feite hanteert KING nu twee werkwijzes: de stapsgewijze, projectmatige aanpak en de verkenningen in pilots, waar op kleine schaal wordt beproefd wat een technologie kan betekenen. ‘De één gaat de ander niet vervangen, want we hebben ze beide nodig. Het wordt interessant waar ze elkaar raken en beïnvloeden.’ Wat begint als een pilot kan uitmonden in een project en uiteindelijk in een standaard dienst, zoals bijvoorbeeld gebeurde bij de digitale verhuisservice. Een project kan tegen een vraagstuk aanlopen dat het beste onderzocht kan worden in een pilot. Die pilot kan vervolgens een bevinding of ervaring opleveren die een project verrijkt of misschien zelfs een andere richting geeft. Ze besluit: ‘Aan die continue interactie zullen we moeten wennen. Dat is de nieuwe aanpak die ervoor moet zorgen dat we als overheid beter aansluiten op de snel veranderende samenleving.’

U leest het hele blog op iBestuur.

Digitale Agenda 2020: Roadmap

Welke wettelijke, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen komen op uw gemeente af?

Bekijk het in de Roadmap.